Azt igértem, hogy a netes angoltanulásomról fogok írni, de azzal most várnotok kell pár napot. Beiratkoztam ugyanis egy másik netes tanfolyamra, ami a htk01 fedőnevet viseli és a tanulás jövőjével foglalkozik. Itt pedig házi feladatul kaptuk, hogy írjunk a tanfolyammal kapcsolatos blogbejegyzést. Mivel ez éppen beleillik a múlt héten kezdett „Tanulás a neten” sorozatomba, így hát még nem indítottam rá másik blogot. Viszont mivel a blogom nem elsősorban tanároknak, filozófusoknak és tanuláselméleti szakembereknek szól, hanem inkább az internettel most ismerkedőknek, igyekszem ezzel kapcsolatban is gyakorlatias és közérthető lenni.
A
htk01 egy olyan internetes tanfolyam, ami a hálózatalapú tanulásról szól, és ami igazán izgalmas benne, hogy módszerében is hálózatalapú: különböző internetes szoftverek segítségével és nemcsak a tanároktól-szervezőktől, hanem egymástól is tanulunk. Így mindjárt a gyakorlatban próbálhatjuk ki, hogy mennyire ehető az adott recept alapján elkészített pudding, azaz mennyire hatékony a javasolt módszer. A közel másfélszáz regisztrált tanuló bemutatkozását végigolvasva úgy gondolom, hogy nagyon jó társaság jött össze, lelkes fiatalokból, az e-learninget már régóta művelő idősebbekből és az új iránt fogékony tanárokból, könyvtárosokból és más gyakorlati szakemberekből. Így ha csak annyi haszna lesz a tanfolyamnak, hogy közelebb kerülünk egymáshoz és egy kicsit megismerjük egymás gondolatait és tevékenységét, már akkor megérte beiratkozni. De ennél többről van szó. Kipróbálhatjuk, hogyan tudjuk használni a különböző internetes eszközöket, közösségi oldalakat, tudásmegosztókat a tanulásban, és hogyan tudunk tanulni egymástól.
A közösségben való tanulás nem új gondolat, hiszen a hagyományos oktatásban is közösségben tanulunk. Ott is gyakran készülünk együtt vizsgára, dolgozatra, csinálunk közösen kiselőadást a többieknek, játszunk együtt a tréningeken. A „hagyományos” e-learning ehhez képest individuálisabb, viszont éppen ezért nincs helyhez, időhöz kötve és a tanulás tempója is a tanulóra szabott. A tananyagot viszont mindkettőnél a tanár vagy a szerző határozza meg. Kérdés, hogyan lehet a közösségben való tanulás előnyeit egyesíteni a számítógépes-internetes tanulás adta előnyökkel, hogyan lehet a tanulást önirányítottá tenni és hogyan lehet kihasználni a tanulókban lévő természetes kiváncsiságot arra, hogy élvezettel végzett tevékenységek során tanuljanak.
Erre számos jó példát találunk a „Tanulás forradalma” című könyvben is, amely e példákon keresztül is a tanulás - és ezzel összefüggésben az információs kor társadalmának - közeljövőjét rajzolja fel. A könyv, bár 1999-ben jelent meg, és dinamikusan fejlődő területről szól, mégis aktuális, ajánlom mindenkinek, akit érdekel ez a téma. A magyar kiadás nem biztos, hogy még kapható, de angolul ingyen elolvasható a http://www.thelearningweb.net címen. 2008-ban pedig új, átdolgozott kiadása is megjelent (angolul), amelynek tartalomjegyzéke és első 34 oldala ingyen letölthető ugyanitt. Ez a kiadás már a hálózatokkal is foglalkozik. |
|
|
Visszatérve a htk01-re, a tanfolyam első hetének végén egyelőre a bőség zavarát érzem. A tanítás-tanulás sok csatornán folyik egyszerre, és még nem tudom, a mindennapi tevékenység mellett a tanfolyamra fordítható időt hogyan tudnám a leghatékonyabban kihasználni. A probléma rokon azzal, amivel kezdő internetezőként szembesülünk: nem az a kérdés, hogy hol találunk információt a témához, ami foglalkoztat bennünket, hanem, hogy hogyan válasszuk ki az információ-dömpingben a számunkra leghasznosabbakat a lehető leggyorsabban. Ehhez elkel a tanári-mentori segítség, és a tanulótársak tapasztalatai, javaslatai is. A kurzussal kapcsolatos további bejegyzéseimet a
http://htk01.blogspot.com címen fogod megtalálni.
Legközelebb az angoltanulásról szóló bejegyzésem következik, de utána arról is szeretnék írni, hogy hogyan próbálom kiválasztani és rendszerezni egy adott témáról az interneten talált információkat.
Friss kommentek